Jumaat, 19 Ogos 2011

PERLUMBAAN ANTARA DOA SYAITAN DAN MANUSIA

pada satu tgh malam di al-salam,nilai.sorg kwn bertanya pd aku n geng2 yang lain,satu soalan global..."aku nie rase aku byk da boa,tp cam kena reject je."kwn2 yg lain lalu tdiam...cube mcari jwpn...
"nko byk dosa nie."serkap jarang kwn aku yg sorg nie mmg hampeh!
"nko tak mandi wajib la nie kot!"bderai tawa kami ramai2.
aku cube solve problem nie,skdr bkongsi pglmn...
"jai (name kwn aku)...kdg2 ramai yg tlupe,syaitan same2 blumba dgn kite saat kite nie bdoa."aku gugup setiap kali nak bcerita mende2 yg camnie..sbb semua mata akan ttumpu kat aku.(aku x suke jd tukang karut!hehehe)
"maksud nko?"pancing aku da mngena nak meneruskn pbualan yg hebat ttg kisah Allah...
"saat kita nakkan kebaikan utk kite @ org lain,syaitan akan melalaikn kite dlm bdoa sampai kite secara tak sedar berhenti dr bdoa.sebaliknya syaitan lak yg akan bdoa agar kite x dpt kebaikan tu."kwn2 aku yg lain kusyuk.
"kl kite nie sentiasa rajin bdoa,syaitan akan mgoda kite smp kite bputus asa dlm bdoa.lagi gawat tu!"skrg,jai da mula melopong.
"kl kite lwn perasaan tu dan terus bdoa,insyaalah doa kite akan makbul.tp jika sebaliknya,doa syaitan akan dikabulkn sbg ujian buat kita."otak aku mula ligat bfikir..mngingat segala yg pernah ditimba oleh org2 yg pernah bpesan.
"aku rasa hampir semua manusia bfikiran yg sama..sabar,jgn salahkan sape2 lebih2 lg Allah.semua tu utk nak mguji.sedangkan Nabi Allah Ayyub pun pernah diuji dgn penyakit dan ditarik segala kemewahan yg ada pd diri beliau sbg ujian dr Allah utk menunjukkan pd syaitan betapa beliau tu adalah insan yg benar2 beriman dan takwa pd Allah,inikan lak kite nie.jgn biar fkran kite dipengaruhi oleh syaitan.tu yg ramai cari jalan lain meminta pd lain makhluk,semata-mata nak mcapai hajat tu.kite dgn DIA cukup dkt,jgn jauhkan jarak tu dgn meminta kpd selain DIA."
"aku xde la smp cari jln tu..."jai kembali bsuara.
"manusia sanggup wat ape je utk keluar dr belenggu kesusahan hidup jai.zaman skrg zaman duit,zaman material.xde duit..xde harta,kite xde nilai.semua blumba-lumba mngejar kemewahan dunia semata-mata mahu dihormati oleh sesama manusia.tp kena ingat satu je,disisi Tuhan,kita hanya diukur melalui sifat takwa.hanya tu yg DIA nak lihat dr kite semua."kwn2 aku mula terangguk-angguk.aku rasa ape yg aku smpkan jelas dah tu.
"teruskan bdoa.perasaan was2 akan kebesaran dan kemurahan DIA dtg dr tiupan syaitan ke hati kita.DIA Maha Adil,buat baik...pasti dibalas baik.kl kite x dpt kat dunia nie,alam sana insyaalah kite dpt.sabar je la,DIA akan bg kl kite bsungguh.bukan ssh pun bg DIA.juz kunfayakun."kali nie aku tersengih-sengih.bukan slalu 'bceramah ' pakai bahasa arab nie.
kali nie,kwn2 aku diam semuanya.mungkin,ada satu jelajah yg diorg wat dlm minda masing2.aku pun jgk camtu...takutnya tewas dlm perlumbaan tsebut.'Ya Allah,berilah aku kesabaran dlm menempuh ujian MU.hanya itu yg aku mahu......'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan